Telenor leverer sterkt kvartal

Alternative descriptive text

– Tredje kvartal var et sterkt kvartal for Telenor. Vi leverte solid vekst i Norden og fikk bekreftet lovende synergiutsikter i Asia, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Tjenesteinntektene var 15,8 milliarder kroner, som er en økning på 0,5 milliarder kroner eller fire prosent sammenlignet med samme periode i fjor. EBITDA justert for de positive engangseffektene i Pakistan i 2022, økte med syv prosent sammenliknet med samme kvartal i fjor. Organisk EBITDA økte med én prosent.

– Vår suksess avhenger av vår evne til å skape verdi for kundene våre, og det er vår viktigste drivkraft. Vi fortsetter å få gode tilbakemeldinger fra kundene våre. Nylig ble vi rangert i topp på kundetilfredshet av mobilkundene våre i Danmark, Finland og Sverige, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Telenor Norden leverte fire prosent vekst i tjenesteinntekter og åtte prosent EBITDA-vekst i tredje kvartal, støttet av operasjonell fremdrift og lavere energipriser. Veksten i mobilsegmentet holdt seg stabil på rundt fem prosent.

I Asia har Telenor nummer én-posisjon i tre av fire markeder, med en total kundebase på 200 millioner mennesker. Telenor sine selskaper i Asia viste alle underliggende vekst til tross for krevende makroøkonomiske forhold. Telenor Asia sine tjenesteinntekter, justert for den tidligere nevnte engangseffekten fra i fjor, styrket seg med seks prosent, mens EBITDA økte med fire prosent. Økningen var drevet av økte mobilinntekter i både Bangladesh og Pakistan, som mer enn kompenserte for den negative effekten av inflasjon inkludert høyere energipriser.

- Gode produkter, fri kontantstrømsopptjening og langsiktig verdiskapning fortsetter å være det viktigste for oss, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Oppdaterte finansielle utsikter for 2023:

• Over tre prosent organisk vekst i nordiske tjenesteinntekter (oppdatert fra lav til middels ensifret vekst).

• Tre til fire prosent organisk vekst i nordisk EBITDA (oppdatert fra lav til middels ensifret vekst).

• For den nordiske virksomheten er investeringer ventet å utgjøre omlag 17 prosent av inntektene (uendret).

Nøkkeltall for Telenor Group*

Tredje kvartal

Første tre kvartal halvår

Millioner kroner