Telenor gjør Wikipedia tilgjengelig for 135 millioner kunder i Asia og Europa

Pressemeldinger:

Telenor Group og Wikimedia Foundation offentliggjorde i dag et nytt partnerskap som skal tilby Wikipedia uten trafikkostnader til mobiler i Asia og Sørøst-Europa. Ved at Wikipedia blir gjort tilgjengelig for 135 millioner mobilkunder viser Telenor Group og Wikimedia Foundation felles vilje til å utvide tilgangen til den frie og åpne kunnskapen på Wikipedia.

Dette initiativet er en del av Wikimedia Foundations mobilstrategi, som fokuserer på å nå milliarder av mennesker verden rundt med mobilen som sitt hovedredskap for å komme på Internett.

- Wikimedia Foundation arbeider for å fjerne barrierer til fri kunnskap, og for folk flest i verden akkurat nå er kostnader og tilgang de to største hindringene, sier Barry Newstead, Wikimedias Chief Global Development Officer. – Vi applauderer Telenor for at de er med oss på å gi gratis tilgang til Wikipedia for sine kunder. Gjennom dette partnerskapet kommer vi et steg nærmere å gjøre summen av all kunnskap tilgjengelig for alle i hele verden.

Partnerskapet støtter Telenors engasjement for å gi økt verdi til sine mobilkunder. Selskapet har særlig vært pioner i utviklingen av verdiøkende tjenester på landsbygda og til grupper i Asia som faller utenfor. Telenor involverer millioner i Asia gjennom I-Genius-prosjektet, som allerede har nådd ut til 300.000 studenter og skoleelever i Bangladesh med oppfordring til å utforske åpen kunnskap på Internett.

- Vi er glade for å ha fått muligheten til å arbeide med Wikimedia Foundation. Telenor har vært pioner i å skaffe rimelig mobilkommunikasjon til store deler av Asia, og vi har gode resultater med å tilby viktige tjenester til flere, sier Kristin Skogen Lund, konserndirektør og leder av Digital Services i Telenor Group. – Med denne avtalen er vi først i Asia med å bringe en enorm kunnskapskilde til millioner av mennesker som ikke har dette tilbudet i dag.

Det tre-årige partnerskapet mellom Telenor Group og Wikimedia Foundation vil dekke mer enn 135 millioner brukere. Avtalen er undertegnet av sju land: Thailand, Malaysia, Pakistan, Bangladesh, India, Montenegro og Serbia. I løpet av året er det ventet at fleremarkeder vil delta. Avtalen vil bli iverksatt trinnvis gjennom 2012 med lansering i de første markedene i andre kvartal.

Hvert enkelt Telenor datterselskap lokalt vil etablere tekniske løsninger sammen med Wikimedia Foundation. Kunder med et Telenor simkort vil kostnadsfritt få tilgang til en versjon av oppslagsverket så ofte de vil innen en viss periode så lenge de holder seg innenfor Wikipedias sider.

Om Wikipedia Foundation

Wikipedia Foundation er en non-profit organisasjon som drifter Wikipedia, det åpne oppslagsverket. I følge comScore Media Metrix har Wikipedia og andre prosjekter som Wikimedia Foundation driver, mer enn 482 millioner unike besøkere hver måned, noe som gjør dem til den femte mest populære websiden i verden. Wikipedia er tilgjengelig i 282 språk og inneholder mer enn 20 millioner artikler med bidrag fra mer enn 100.000 frivillige bidragsytere. Med hovedkontor i San Francisco i California er Wikimedia en veldedig stiftelse finansiert utelukkende gjennom donasjoner og bidrag.

Kontaktpersoner:

Tor Odland